CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Doakan Kami Berkekalan

Daisypath Anniversary tickers

Ikatan Sah...Alhamdulillah

Daisypath Anniversary tickers

Menarik Disini




Friday, November 30, 2012

Khasiat air kelapa

Aku tau korang semua mesti pernah dengar jugakkan pasal ni.
Memang banyak kebaikkan minum air kelapa ketika hamil ni...
Setelah mendengar dari orang2 yang berpengalaman...
Aku pun dah start minum masa kandungan 32 minggu....


Tadaa!!!! Siap beli byk biji tuk simpan kat umah hehe


Antara khasiatnya : (hasil dari en gugel)

1. Elektrolit Alami

Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.
Ibu hamil membutuhkan lebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami

Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kemih– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit

Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan

Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL

Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.
Bila Anda tidak bisa mendapatkan air kelapa yang segar, kini telah tersedia air kelapa murni dalam kemasan siap minum yang dapat dibeli di supermarket.

Minum ni dapat menyejukkan badan ( yelah time pregnant asyik panas je biarpun kipas atas kepala cam nak tercabut!!!) 
Lepas minum je baby memang bergendang2 dalam tummy ni... lebih kuat dari biasa... sedap kot air kelapa tu...hahaha
Okeh lah...daa
 
Jom ke Midvalley tiz weekend  - 4th Maternity and Children Expo 2012 ;) ;) ;)




4 Sudi Tinggal Jejak Di Sini...TQ dari Zura:

MyraQhairel

same goes to myra jgk dulu...apa je cara nak mudahkan bersalin..seme di try nyer...asalkan tak salah disisi agama la kan...yg penting usaha..tpi mcm myra ni end up overdue 9days jugek...last2 czer...aiyarkk...heheh...so myra doakan awak dipermudahkan...aminnn...:)

puan.mila

memang best dan brkhasiat!! last to week mila mnum lps tu xmnum2..suh hubby cari lgik tp xtrcari2..heheh

Zurae

Myra : Thanx... harap x overduelah.. nanti baby makin besar hehe...

Mila : Cari jgn x cari... kita minum smp bersalin... ;)

Hana Soffelia

some said air kelapa xelok minum awal2, mcm air selusuh lah jugak tp not for me. Awal preggy tu, hana langsung xleh minum air kosong, so gantikan dgn air kepala. every day akan minum kelapa sampailah saat nak bersalin. Alhamdulillah, baby sgt bersih, even nurse pun tanya naurah bersih sgt, mesti minum air kelapa. Then, masa preggy hana xpernah kena sembelit, maybe sbb minum air kelapa,walhal sayur memang tak suka makan time preggy. apa lg ek?


hehe

banyaklah zura kebaikan air kelapa ni. minum tau sehingga bersalin. ^_^

Post a Comment